رونق معاملات اوراق تسهیلات مسکن در نخستین هفته مرداد 1403

فرابورس ایران در هفته‌ای که گذشت شاهد رشد ۱۲۶ درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن بود.

بالغ‌بر 27 میلیارد برگه انواع دارایی مالی طی هفته منتهی به 5 مردادماه در بازارهای فرابورس خریدوفروش شد که ارزش این مبادلات بیشتر از 90 هزار میلیارد تومان بود و در 842 هزار نوبت معاملاتی دادوستد شد.

 براین اساس طی این مدت ارزش معاملات 20 درصد، حجم معاملات 34 درصد و تعداد معاملات 58 درصد رشد را ثبت کردند.

از سوی دیگر آمار ارزش معاملات به تفکیک بازارها حاکی از آن است که ارزش دادوستدها در بازار اول فرابورس طی هفته گذشته 45 درصد افزایش داشته است.

در بازار دوم فرابورس نیز شاهد رشد 23 درصدی ارزش معاملات بودیم و بازار ابزارهای مشتقه نیز در این مدت رشد 17 درصدی ارزش معاملات را تجربه کرد.

بریاین اساس طی 5 روز کاری هفته‌ای که گذشت بیش از یک هزار و 400 میلیارد تومان دادوستد در بازار اول فرابورس انجام شد و طی این مدت بازار دوم فرابورس معاملاتی به ارزش یک هزار و 900 میلیارد تومان را تجربه کرد. در بازار ابزارهای مشتقه نیز شاهد معاملات 35 میلیارد تومانی بودیم.

ارزش معاملات بازار نوآفرین نزدیک به 6 میلیارد تومان بود و طی این مدت در بازار پایه بیش از 500 میلیارد تومان دادوستد ثبت شد که افت 62 درصدی داشت.

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز در هفته گذشته معاملاتی 86 هزار میلیارد تومانی انجام شد که 21 درصد افزایش داشت.

در این بازار طی هفته اول مردادماه ارزش دادوستدهای انواع ابزارها رشد داشت.

به این ترتیب ارزش معاملات اوراق مالی اسلامی با رشد 15 درصدی در عدد 65 هزار میلیارد تومان قرار گرفت. همچنین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با افزایش 45 درصدی بیش از 20 هزار میلیارد تومان بود. طی این مدت بالغ‌بر 216 میلیارد تومان اوراق گواهی تسهیلات مسکن دادوستد شد که رشد 126 درصدی را به ثبت رساند.

گفتنی است، طبق این گزارش ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام طی مدت مورد بررسی بیش از 3 هزار و 300 میلیارد تومان بود. ارزش معاملات خرد بازار سهام به تفکیک گروه‌ها نشان می‌دهد در هفته گذشته بیش از نیمی از ارزش معاملات خرد متعلق به 6 صنعت بود.

گروه‌های محصولات شیمیایی، استخراج کانه‌های فلزی، خودرو و ساخت قطعات، سرمایه‌گذاری‌ها، انبوه‌سازی و زراعت در مجموع 53 درصد ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند.

در پایان معاملات هفته گذشته بازارهای فرابورس شاخص کل بدون نوسان قابل‌توجه، با افت 1.4 درصدی در سطح 22 هزار و 323 به کار خود پایان داد. ارزش بازار نیز در سطح 2.3 میلیون میلیارد تومان قرار گرفت.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود